Automatická detekce nehody
Hodinky, telefony i vozidla dnes umí automaticky ohlásit dopravní nehodu na tísňovou linku.
Moderní technika umožňuje urychlit vyrozumění složek IZS o dopravní nehodě včetně předání informace o přesném místu události. V případě vážného zranění účastníků je rychlost ohlášení a přesná lokalizace klíčová. Bohužel často k hlášeným nehodám vyjíždí složky IZS zbytečně.
Mobilní telefony, chytré hodinky
Nejnovější telefony a hodinky jsou schopny detekovat nárazy. Překročí-li síla nárazu určitou mez, přístroj situaci vyhodnotí jako potenciální dopravní nehodu a pokud uživatel nezareaguje na upozornění, zařízení automaticky vytočí tísňovou linku 112. Zde robotickým hlasem informuje, že uživatel měl pravděpodobně vážnou dopravní nehodu a přeříká své aktuální souřadnice, během hovoru lze dále komunikovat s operátorem tísňové linky. Jestliže uživatel nereaguje, operátor se zpravidla pokusí zavolat uživateli zpět. Pokud ani na toto volání nikdo nereaguje, operátor si vyžádá výjezd složek IZS na místo.
Bohužel se často stávají případy, kdy zařízení falešně vyhodnotí jiný náraz jako dopravní nehodu (pád zařízení na zem, i lehčí pád uživatele např. na lyžích apod.). Jestliže si pak uživatel nevšimne signalizované nehody, vytočení tísňové linky ani zpětného volání operátora, složky IZS zbytečně vyjíždějí na místo, kde hledají osobu v nebezpečí.
Proto prosíme, seznamte se s bezpečnostními systémy vašich telefonů a hodinek a s jejich nastavením. V případě vystavení silnějšímu nárazu zkontrolujte zařízení a případně zrušte detekovanou nehodu, v případě spojení s tísňovou linkou komunikujte s operátorem a vysvětlete situaci.
eCall
Podobně funguje i systém eCall, kterým jsou již několik let povinně vybavena nová osobní a užitková vozidla. Detekuje-li vozidlo náraz, aktivuje se palubní jednotka eCall, která vytočí linku 112 a zároveň odešle i aktuální polohu a další důležité údaje o vozidle. Systém eCall lze spustit i ručně tlačítkem. Pokud se z vozidla nikdo neozývá, operátor situaci vyhodnocuje jako posádka v bezvědomí a vyžádá si na místo složky IZS.
V souvislosti se systémem eCall se pak složky IZS také potýkají s planými poplachy, které způsobí např. zavadění o nouzové tlačítko, hra dětí v autě pod. V těchto případech je opět nutné nedělat „mrtvého brouka“, ale po spojení tísňového hovoru reagovat na operátora a situaci vysvětlit.