Ohlašování mimořádných událostí
Pro ohlášení mimořádné události s potřebou hasičů použijte tísňovou linku 150 nebo 112 (obě linky obsluhují hasiči, z pohledu příjmu tísňového volání není rozdíl, kterou z těchto dvou linek použijete).
Pokud potřebujete jinou složku IZS než hasiče, volejte přímo jejich tísňovou linku:
- Zdravotnická záchranná služba – 155
- Policie České republiky – 158
- Městská policie Kostelec nad Černými lesy – 602 487 355
Pokud je u události zapotřebí součinnost více složek integrovaného záchranného systému, je vhodné volat tísňovou linku 112, která událost vyhodnotí a předá ji potřebným složkám.
Specifické výhody tísňové linky 112:
- jednotné tísňové číslo fungující ve většině států Evropy
- funguje i mimo signál vlastního mobilního operátora (podmínkou je pokrytí místa signálem jiného operátora)
- lze použít i bez SIM karty, bez odemčení telefonu nebo bez znalosti PIN
- pokud nemůžete mluvit, lze komunikovat i prostřednictvím SMS (nemusí zatím fungovat ve všech státech, v ČR funguje)
Upozornění: Některé mobilní telefony, které nejsou oficiálně určeny pro český trh, neumí vytáčet národní tísňové linky. Pokud z takového telefonu vytočíte čísla 150, 155, 158, může se stát, že se telefon spojí s linkou 112.
Jak volat na tísňovou linku:
- pokud je to možné, najděte si bezpečné a klidné místo na telefonování (kde Vám nehrozí nebezpečí od požáru, projíždějících vozidel apod.)
- uklidněte se a ujistěte se, že víte, co se vlastně stalo a kde přesně jste
- operátorovi tísňové linky sdělte následující informace:
- Vaše jméno
- co se stalo, jakou pomoc potřebujete
- kde se to stalo
- adresa místa nebo nejbližšího domu
- číslo silnice/dálnice, směr, kilometráž
- na silnici mezi jakými obcemi, u jaké odbočky
- číslo železničního přejezdu (najdete ho zezadu na výstražném kříži)
- název vodní plochy nebo toku, říční kilometr
- turistická značka nebo cyklotrasa, rozcestník
- číslo bodu záchrany (tzv. traumabod)
- souřadnice polohy
- vhodná příjezdová cesta k místu
- kolik osob je zraněno nebo ohroženo
- jaké další nebezpečí na místě hrozí (nebezpečné látky, nebezpečí výbuchu apod.)
- nechte operátora, aby se Vás vyptal na další potřebné informace
- v případě zranění osob na místě události Vás operátor následně přepojí na zdravotnickou záchrannou službu, kde se Vás odborný zdravotnický operátor doptá na zdravotní stav zraněných a poradí s poskytnutím první pomoci
- nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve
- po zavěšení buďte na příjmu pro případné zpětné volání složek IZS pro dopřesnění dalších informací (hovory mohou přicházet z neznámých nebo skrytých telefonních čísel)
- pokud se situace zhorší, nebo naopak zlepší, kontaktujte tísňovou linku znovu a doplňte nové informace
Další způsoby, jak je možné kontaktovat složky IZS:
- eCall – volání z vozidla, spuštění automaticky při detekci nehody, nebo ručně tlačítkem, před hlasovým spojením se odesílají informace o vozidle (aktuální poloha, značka, typ, barva, druh pohonu, VIN,…)
- volání z vozidla přes asistenční službu – předchůdce eCallu, vozidlo vybavené touto funkcí se spojí s operátorem asistenční služby, který po zjištění potřebných informací kontaktuje tísňovou linku
- automatická detekce nehody pomocí chytrých hodinek nebo mobilního telefonu – v případě detekce nehody spustí zařízení alarm a pokud na něj uživatel nereaguje, zařízení se spojí s tísňovou linkou
Úskalí těchto moderních zařízení komunikujících s tísňovou linkou si můžete přečíst v tomto článku.