Rady obyvatelům

Ohlašování mimořádných událostí

Pro ohlášení mimořádné události s potřebou hasičů použijte tísňovou linku 150 nebo 112 (obě linky obsluhují hasiči, z pohledu příjmu tísňového volání není rozdíl, kterou z těchto dvou linek použijete).

Pokud potřebujete jinou složku IZS než hasiče, volejte přímo jejich tísňovou linku:

  • Zdravotnická záchranná služba – 155
  • Policie České republiky – 158
  • Městská policie Kostelec nad Černými lesy – 602 487 355

Pokud je u události zapotřebí součinnost více složek integrovaného záchranného systému, je vhodné volat tísňovou linku 112, která událost vyhodnotí a předá ji potřebným složkám.

Specifické výhody tísňové linky 112:

  • jednotné tísňové číslo fungující ve většině států Evropy
  • funguje i mimo signál vlastního mobilního operátora (podmínkou je pokrytí místa signálem jiného operátora)
  • lze použít i bez SIM karty, bez odemčení telefonu nebo bez znalosti PIN
  • pokud nemůžete mluvit, lze komunikovat i prostřednictvím SMS (nemusí zatím fungovat ve všech státech, v ČR funguje)

Upozornění: Některé mobilní telefony, které nejsou oficiálně určeny pro český trh, neumí vytáčet národní tísňové linky. Pokud z takového telefonu vytočíte čísla 150, 155, 158, může se stát, že se telefon spojí s linkou 112.

Jak volat na tísňovou linku:

  • pokud je to možné, najděte si bezpečné a klidné místo na telefonování (kde Vám nehrozí nebezpečí od požáru, projíždějících vozidel apod.)
  • uklidněte se a ujistěte se, že víte, co se vlastně stalo a kde přesně jste
  • operátorovi tísňové linky sdělte následující informace:
    • Vaše jméno
    • co se stalo, jakou pomoc potřebujete
    • kde se to stalo
      • adresa místa nebo nejbližšího domu
      • číslo silnice/dálnice, směr, kilometráž
      • na silnici mezi jakými obcemi, u jaké odbočky
      • číslo železničního přejezdu (najdete ho zezadu na výstražném kříži)
      • název vodní plochy nebo toku, říční kilometr
      • turistická značka nebo cyklotrasa, rozcestník
      • číslo bodu záchrany (tzv. traumabod)
      • souřadnice polohy
      • vhodná příjezdová cesta k místu
    • kolik osob je zraněno nebo ohroženo
    • jaké další nebezpečí na místě hrozí (nebezpečné látky, nebezpečí výbuchu apod.)
  • nechte operátora, aby se Vás vyptal na další potřebné informace
  • v případě zranění osob na místě události Vás operátor následně přepojí na zdravotnickou záchrannou službu, kde se Vás odborný zdravotnický operátor doptá na zdravotní stav zraněných a poradí s poskytnutím první pomoci
  • nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve
  • po zavěšení buďte na příjmu pro případné zpětné volání složek IZS pro dopřesnění dalších informací (hovory mohou přicházet z neznámých nebo skrytých telefonních čísel)
  • pokud se situace zhorší, nebo naopak zlepší, kontaktujte tísňovou linku znovu a doplňte nové informace

Další způsoby, jak je možné kontaktovat složky IZS:

  • eCall – volání z vozidla, spuštění automaticky při detekci nehody, nebo ručně tlačítkem, před hlasovým spojením se odesílají informace o vozidle (aktuální poloha, značka, typ, barva, druh pohonu, VIN,…)
  • volání z vozidla přes asistenční službu – předchůdce eCallu, vozidlo vybavené touto funkcí se spojí s operátorem asistenční služby, který po zjištění potřebných informací kontaktuje tísňovou linku
  • automatická detekce nehody pomocí chytrých hodinek nebo mobilního telefonu – v případě detekce nehody spustí zařízení alarm a pokud na něj uživatel nereaguje, zařízení se spojí s tísňovou linkou

Úskalí těchto moderních zařízení komunikujících s tísňovou linkou si můžete přečíst v tomto článku.